Skymnings Wiki
Advertisement
Tradgarden

Långt utanför Griphamns stadskärna, beläget i skogen, ligger en öde och stilla trädgård. En tyst plats som trots sin grönska sällan bjuder på fågelsång. Att besöka trädgården är en närmast magisk, sublim upplevelse.

Platsen är inte flitigt skyltad och i de flesta turistbroschyrer saknas information om Trädgården. Trädgården med stort T i folkmun. Vad platsen egentligen heter är det ingen som riktigt vet. Förutom Steins medicinska institut; det är den enda information som ges om platsen, forskningsanstaltens namn i flagnande bokstäver på en liten metallplatta, fäst i den höga, svarta metallgrinden. Det finns en kedja med ett lås på, men grinden har inte varit stängd för besökare så länge någon kan minnas.

Trots att det vid ingången tycks som om området vore inhägnad, kan man gå flera timmar inne i trädgården utan att hitta var den förmodat slutar. Miljön här och runtomkring är strikt naturskyddat, det är förbjudet att ens bryta av en kvist.

Vägen in till trädgården är grusad men överväxt. Inte mycket trafik går hit, många känner som nämnt inte till platsen, men ingången mellan grindarna är tillräckligt stora för att släppa igenom lastbilar. Utifrån är det ingen klar sikt in på området eftersom staketet sedan många år blivit hem för klätterväxter.

När man går in för första gången kan man undra om det är någon som verkligen tar hand om trädgården, men efter ett tag inser man att så måste vara fallet, även om många besökare har återkommit till platsen vid flertal tillfällen utan att stöta på någon annan. På sommaren är chansen som störst för den som inte vill vandra ensam.

Trädgårdslandskapet kan beskrivas som fransk, storslaget och öppet. Det har funnits en trädgårdsarkitekt som verkligen har tänkt till och planerat till invigningen, men det var många år sedan. Former och rader skymtas, men mycket är övervuxet. Naturen har segrat över människan. Men det är inte trädgården som lockar de få besökare som tar sig hit.  

Platsens pärla är det stora växthuset i viktorianskt arkitektur. Den vackra glasbyggnaden har en vag nedgången känsla över sig, men trots sina slitna kanter är ingenting egentligen trasigt. Varje glasruta är hel, om än inte polerad på daglig basis. Inne i växthuset är det som att kliva in i en annan värld, där varje rum är olika grönskande platser på jorden. 

Speltips![]

Fundera kring hur du har hittat trädgården, om det är via hörsägnen eller om du har vandrat vilse inne i Skogsdungen och plötsligt hamnat där. Trädgården är en öppen plats och stadsborna må känna till den, men få har varit där och ännu färre talar om vad de har sett nattetid, om de ens har återvänt...

Inspiration[]

Tradgarden-vatten
Tradgarden-byggnad
Tradgarden-vaxthus

Tradgarden-portar
Tradgarden-portar-0
Tradgarden-staket
Advertisement