Skymnings Wiki
Advertisement
5335593347 5b17e15c00 z

Den vackra kyrkan är oftast upplyst av ett hundratal levande ljus vilket kastar ett mjukt och behagligt sken på de gamla stenväggar som utgör stommen i byggnaden. Stämningen är varm och och välkomnande, atmosfären inne i kyrkan skänker ett lugn som är svår att finna på andra platser i detta vårt samhälle där allt hänger på att vara uppkopplad och ajour under dygnets alla timmar.  

Den gamla stenkyrkan som ligger mitt i Griphamn, ett stenkast från torget har med anor från 1200-talet. och var då en av landets mest praktfulla kyrkor. I de av tidens tand nötta bänkraderna finns plats för 600 besökare men kyrkan är i moden tid sällan ens fylld till hälften. Stenpelare håller uppe kyrkans höga tak och skapar nischer längs med långsidorna där gamla gravkor samsas med skulpturer av änglar och moder Maria med jesusbarnet i famnen. En del av nischerna är prydda av vackra målningar som för två år sedan restaurerade för att kunna bevaras och skänka besökare glädje även i framtiden. Ber man kyrkans präst, Stephane Scarlatti om en rundvandring nekar han sällan då historisk konst är et av hans stora intressen och hans kunskap om kyrkan och dess konstskatter är stora. 

Kyrkan är mest känd för det enkla men vackra krusifixet som sedan 1400-talet prytt altaret. Det är gjort i snidat trä och har enkla utsmyckningar av guld. När man ser det med det vackert målade fönstret i bakgrunden kan man se dess storhet och förstå varför många besöker kyrkan även om man inte är troende.  

Ännu har det ovärderliga krusifixet som prytt vackert tidlösa altaret inte kommit hem till kyrkan sedan vadalismen för någon vecka sedan. Men kyrkan finns här och skänker lugn åt sina besökare.

Anställda[]

Präst: Stephane Scarlatti

Kantor: Avan Araujo

Advertisement