Skymnings Wiki
Advertisement

Skogsbunkern. I en bortglömd och övergiven vrå i barrskogen reser sig en stum fyrkantig betongklump med mjuka mosstäckta kanter halvvägs upp ur jorden. Från Öster syns den inte alls. Där löper en nätt kulle av sten och sand täckt av mjuk mossa och tunna döda träd med spröda långa kvistar.

Bunkerns dörr är bortblåst sedan allt för långt tillbaka. Kvar finns bara den rostiga metallramen och det gapande hål av mörker in till de underjordiska gångarna. Över betongens grågröna yta finns spår av både  gamla som nya inristningar, graffiti och målade mystiska symboler.

Anslutande till bunkerns dörr löper en smal men djup skyttegrav, liksom utanför en bit, står massiva betongsuggor på rad. Som en förberedelse.. -ifall kriget kommer - men som aldrig kommit till användning och sedan dess fått förfalla.

I en glänta, bara en halv kilometer bort sprider sig en äng som under sommarhalvåret har de vackraste blommor, där utsikten gör sig böljande över åkrarna. Men varifrån skogens kant lockar med sitt mörker och mystik till skyttegravens labyrint-liknande gång.

Advertisement