Skymnings Wiki
Advertisement

05mansion-0
369

Salongen[]

Salongen i Griphamn är en plats, men lika mycket en företeelse. Det är vampyrernas hemliga mötesplats, och här träffas de under avslappnade former för att tala om stadens politik.
Det finns i staden flera formella och informella mötesplatser för övernaturliga, men Salongen vampyrernas eller deras tjänares egen plats och här möts Rådet i ett styrelserum på de övre våningarna. Andra övernaturliga kan ha beviljats amnesti eller tillstånd att få lov att närvara. Lagmannen har sitt kontor och celler i källaren. Rådsmedlemmar och övriga posthållare har kontor på övervåningen.

Reglerna[]

Kunskapen om vart den ligger vaktas noga och avslöjar någon för en oinvigd vart det ligger brukar straffet bli mycket hårt. Platsen är också skyddad av magi som hindrar oinvigda från att ta sig in på den skyddade marken, och platsen har vakter i dörren som tar hand om vapen och liknande. Ingen kliver in på denna fredade plats med vapen. Här råder elysium, eller Lustitia et Pax, det vill säga "Rättvisa och fred".

Det är förbjudet att slåss på Salongen.

Det är även förbjudet att använda någon form av krafter på någon annan.

Om man blir påkommen med att bryta emot reglerna kan man bli utesluten från att få närvara alls vid Salongen om brottet är ringa, ett allvarligt brott kan straffas mycket hårdare.

Syftet[]

Platsen finns för att ge stadens odödliga en säker plats att mötas, socialisera, knyta kontakter men också för att diskutera konflikter, här möts trotts allt alla de konkurrerande fraktionerna som under ytan styr stora delar av staden. De odödligas inflytande över staden varierar, och beror helt och hållet på vem som tagit ett intresse av att påverka.

Hur ser det ut?
[]

Salongen i Griphamn ligger i en gammal byggnad i centrala Griphamn. Det finns vakter som kontrollerar att det inte kommer in några vapen och som är där för att hålla ordning och ingripa om någon skulle bryta emot reglerna.

Huset består av tre våningar, där det främst är entréplan som används till vardags.

Utanför leder en gammal stentrappa upp till dörren från gatan, och gatan består av flera gamla stenhus i samma stil som Salongen.

Upholstered-wall-panels-elegant-living-room-design-ideas-beautiful-padded-wall-panels

På entréplan finns det allt från små mötesrum, konferensrum till den stora salen där det oftast står flera soffgrupper utställda kring bord, och fåtöljer samlade kring en öppen spis (väl skyddat från lågorna bakom ett skydd i smidesjärn). I hörnet står en stor svart flygel och på väggarna hänger utsökta konstverk, både modernt och antikt. Bokhyllor gömmer klassiker och antika alster som tiden glömt, samt en del intressant litteratur författad av och för de odödliga. Stilen är blandad men ändå enhetlig och klassisk, tidlös. I de olika alkoverna kring den stora salen har man valt att inreda olika delar i olika klassiska stilar från olika tidsepoker. Marmorstatyer från Grekland och impressionistisk konst, allt utvalt för sin skönhet, och i andra delar modernistiska skulpturer och kubism. Den stora salen kan också städas undan från sofforna och göra plats för andra sociala tillställningar, utställningar, kanske ett uppträdande eller varför inte en bal.

Övervåningarna är låsta bakom säkerhetsdörrar och tjänar som personalrum och ibland kan även boende här erbjudas åt gäster, det finns även kontor och mötesrum som används av stadens styre. Källaren används av stadens lagman, och har celler skapade för att kunna hålla även starka vampyrer inlåsta.

Advertisement