Skymnings Wiki
Advertisement

Om[]

Detta parkeringshus  i två våningar ligger i Griphamns något mer nergångna kvarter. Det är kanske ett av de i stan med sämst övervakning och ett som lapplisor sällan besöker. Parkeringen är billig och det är inte heller ovanligt att parkeringsautomaten är trasig.

På senare tid har parkeringshuset blivit en samlingsplats för uteliggare, gatubarn, langare och samhällets alla tänkas outcasts. Det har hänt att bilar sätts i brand, vandaliserats med graffiti eller utsätts inbrott. Parkering sker på egen risk.

Detroit-feb-11-2011-michigan-theater-0302

Historia[]

Denna gamla teater uppfördes 1926 och gick ett tragiskt öde till mötes då kommunen beslutat att teatern inte skulle renoveras. Frågan hade varit uppe i många år men varje gång hade man sagt att det skulle bli för kostsamt och skadorna på huset var för stora.

Första tanken var att det skulle rivas för att ge plats åt mer hyresbostäder i framtiden när det fanns mer pengar.  Efter en omröstning beslutades det dock att byggnaden skulle kunna bevaras men ge plats för parkering. Teaterns ensemble kastades ut på gatan att på egen hand leta efter en ny lokal medan teaterns innanmäte revs.

Advertisement