Skymnings Wiki
Advertisement
D1b3e3041a40ebfe094c21036ef83691

Följer man en tvärgata precis vid Stora Torget kommer man till ett av de äldre husen i Griphamn. Där ett gammalt inrökt hak som genomgått en renovering å det senaste och vad det var dessförinnan är höjt i dunkel. Ovanför ett par stora dubbeldörrar sitter det en ordentlig stentavla infogad i själva tegelbruket, ingraverat i tjocka bokstäver “Klubb XIX”. Innanför finns ett par nästan lika stora dörrvakter och en bevakad garderob med möjlighet att hänga av sig i ett inneslutet stenvalv.

Därefter följer man en knölig marmortrappa uppåt, en röd, tung matta tar en sedan in till den nygamla klubben.

Ce17e97df61227a66784561a497bd323

Den leder en först in i restaurangen där det finns en stor bardisk och bord som bänkar i tung, mörk ek. Det är i den här delen serveras det mat och om jularna ett mäkta populärt julbord som fokuserar på gamla tiders mat. Utsmyckningarna går i tydlig koppar med grovhuggna hyllor, här finns kugghjul, nycklar och klockor i mängder. I ett hörn står ett gammalt piano som går alldeles utmärkt att spela på. Väggarna pryds av bokhyllor, pipor och svartvita fotografier. Här finns också skinnfåtöljer och låga bord att vila danströtta fötter på och njuta av allt baren och köket förmår.

Ad1a46aa3ef9f0ed8c9ee6cf7d1651a0
0c8023fc66a5aba9454c8a9cf7b715ab

Går man vidare över mattan hamnar man framför ett par målade större svängdörrar och innanför breder ett dansgolv ut sig. Allt från glatt 70-tals disco till tung synth och modern clubmusik dånar ut från toppmoderna högtalare. Det finns stora fönster som vätter i två riktningar och vid den ena finns en glänsande bardisk och höga stolar. Längs rummets sidor utan fönster finns runda bås, med tjocka sammets-hängen som dämpar musiken för att det skall gå att föra någotsånär en konversation. Känslan av inredningen vill påminna om 1800-talets salonger med en mix av modernitet. En scen kan byggas upp genom att plocka bort några bås. 

2fcee63881b55b58324e38ce362b8e93

70a5f1d6705c0c36af89b0ef6537318f

~Diskret dolt i ett hörn finns en smal trång trappa som leder upp till till den andra våningen för mer intim och privat stämning avskilt från klubbens liv och rörelse.~

Lucretia_My_Reflection_(2018_Remaster)

Lucretia My Reflection (2018 Remaster)

Advertisement