Skymnings Wiki
Advertisement

Härbärget ligger i en fabrik som på 1700-talet användes utav stadens hamndragare. Det byggdes ut 1836 för att kunna husera det ökade behovet utav segel och dylikt och blomstrade under en kortare period innan ekonomin tvingade dem att gå över till repproduktion.

716ecfbb9090a319b84857ba5cee8bf3

Under krigsåren producerades den kända 'Ullstrumpan' i de gamla fabrikslokalerna tills även detta gick ur tiden och produktionen lades ner. Under många år stod det enorma huset tomt och lockade till sig stadens äventyrliga ungdomar, hemlösa och de som behövde en mörk plats för att tända på.

1970 så gjorde staden slag i saken – antingen så skulle huset rivas eller användas för ett ljusare syfte. Det var nu Frälsningsarmén klev in i bilden och lokalerna renoverades varsamt så att den gamla känslan skulle finnas kvar. Nu finns det runt sextio sängplatser i byggnaden. Där finns också ett industrikök och en väldig matsal, ett stort och ett litet sällskapsrum, badrum och dusch på varje våning samt ett tvättrum. Stället agerar också sista anhalt innan pärleporten för mången - som i spridda åldrar och av olika anledningar - dött utan att man kunnat dra några direkta kopplingar till härbärget. I ur och skur blinkar det stora korset i rött utanpå den slitna fasaden ovanför den nedskräpade porten. Fimpar, muggar, gamla tidningar och omslagspapper tenderar att gärna samlas utanför då härbärget ligger bredvid ett plank som signalerar slutet på gatan och som får det gamla huset att hamna i en gränd.

D6ba2e1a8cc7ed62599b8a20f3478f17

Frälsningsarmén[]

1865 grundades rörelsen av predikanten William Booth och kom till Sverige 1882. Man predikar på cirka 180 språk i 122 länder, de driver sjukhus, centra för hemlösa, handikappade och missbrukare oich har ca 4600 stationer för matutdelning runt om i världen.

1c638eb3cf8336f95747701f6c867c10

Frälsningsarméns utåtriktade tidning heter 'Stridsropet'.

Soppköket och matsalen[]

Ett mål mat serveras gratis till de som kommer utifrån. Till de som bor på härbärget serveras frukost i form av mackor, fil & flingor, kaffe eller mjölk. En lättare lunch/fika, middag och någon form av kvällsmat. Måltiderna är säsongsbaserade, dvs att man köper in vad som är färskt och billigt just då. Det är traditionell " svensk mat " man blir serverad som exempelvis kålpudding, rotmos, pyttipanna, raggmunk etc.

På torsdagar är det alltid pannkakor och ärtsoppa. Härbärget erbjudet också högtidsmat vid jul, påsk och midsommar.

Aktuell information[]

Nu har läget blivit såpass akut i staden att fler sängplatser behövts och fler kyrkor och frivilligorganisationer har tvingats hjälpa till för att husera stadens växande population av hemlösa. All hjälp och alla donationer är välkomna.

Som tillfällig ledare står Trinh Van Tran, en ung man som ofta står utanför och röker. Han är känd inom stadens hjälporganisationer och ingen har besökt härbärget utan att ha sett hans kusliga nuna eller mött den ilsket stirrande blicken innan han med ett plötsligt leende servera mat, kaffe och sängplats.

Cold-weather-homeless-she-007

Ligger på : Hamngatan 4

Drivs utav: Trinh Van Tran

Kurator: Sebastienne Cardona Moreno

Är härbärget fullt så hänvisas man till den Katolska kyrkans nya lokaler i centrum under ledningen av Stephane Scarlatti

Advertisement