Skymnings Wiki
Advertisement
Griphamn-hospis

Griphamns Hospital 1890

Om Dimidius[]

Tidigare känt som Griphamn Hospital, som sedan starten på mitten av 1800-talet inriktat sig på behandling av psykiska- och neuropsykiatriska problem.

Dimidius

Behandlingshemmet ligger beläget på en naturskön plats, en liten bit utanför Griphamn.

1999 så lades de flesta stora mentalsjukhus ner i Sverige under den s.k Psykiatrireformen. Griphamns Hospital var ett av många som stängdes. Under flera år stod den mäktiga byggnaden tom och förföll.

Några år senare så öppnas det upp möjligheter för privatisering inom olika områden i vården och 2006 köper en privat aktör upp den gamla hospitalbyggnaden, renoveringen tar nästan 2 år.

2008 så öppnar, vad som idag är känt som, Dimidius Behanglingshem. Idag är det ett av Nordens mest moderna behandlingshem som använder sig utav de allra senaste metoderna. Men de patienter som skriver in sig idag, är dom som kräver diskretion och har råd att betala för sin vård. Många skandinaviska kändisar och välbärgade familjer skickar sina anhöriga eller skriver in sig själva till Dimidius.

Paparazzi dimid

Hela området är inhägnat, men trots det har man ibland problem med paparazzi. Flera ur nordens kändiselit söker sig till Dimidius Behanglingshem för att få hjälp. Oftast för något slags missbruk.

De som söker sig till det här behandlingshemmet har främst problem kring beroenden och missbruk, men det finns även en mindre psykologmottagning för olika typer av samtalsterapi. Det kostar givetvis mer än vad det skulle göra i öppenvården, men familjeterapiprogrammet är mycket uppskattat bland samhällets elit.

Anställda[]

Sökes! Fler som jobbar på Dimidius. Sjuksköterskor, vaktmästare osv.!

Kända patienter[]

(Här här det fritt fram att lägga till någon som var inlagd, om man spelar någon slags kändis eller officiell person. Skriv gärna med om någon media gjorde en stor grej av det.)

Advertisement